Vooruitkijken, doelen stellen én ze halen I Column CM I Edwin Meijer
Iedere dag weer constateer ik dat de organisaties in de handel, industrie en dienstverlening, waar ik mee om tafel zit, er zin in hebben. Nu denkt u waarschijnlijk: wáár hebben ze dan zin in? In vooruitkijken, focussen op kansen, groei en ontwikkeling. Organisaties zijn optimistisch en durven doelen te stellen en daarin te investeren.
Van papier naar praktijk: een grote stap
Het is een prachtige en een goede ontwikkeling, maar tegelijkertijd een grote uitdaging voor het MT en de controller. Je kunt allerlei doelen bedenken ‘op papier’ – hogere omzet, minder kosten, medewerkers gemotiveerd houden, sturen op basis van de juiste informatie, doorgroeien – de kunst is om de stap naar de praktijk te maken. Welke middelen en tools zet je in om de gestelde doelen te bereiken? Daar wordt mee geworsteld merk ik. In mijn gesprekken met MT’s en controllers komen regelmatig dezelfde vier thema’s voor.
De vier thema’s
Niet doen: grote stappen snel thuis
De verleiding ligt op de loer om snel wat tools aan te schaffen en te denken dat het dan dik voor elkaar komt. Maar dat is een utopie. Begin met sparren intern, maar durf ook te investeren in kennis en kunde van buitenaf voor een goed advies, capaciteit en kwaliteit. Niet op ad-hocbasis, maar gebaseerd op een langetermijnrelatie zodat je samen kunt ondernemen en tot een strategische totaaloplossing komt en je doelen haalt.
Deze column verscheen in CM:5 2019