ai

Van hype naar waarde: Strategisch investeren in AI

AI transformeert organisaties naar een betere dienstverlening en optimalisatie van processen. In een tijd waarin innovatie snel gaat kan AI een drijvende kracht zijn achter het realiseren van concurrentievoordeel. Om kansen niet te missen is het cruciaal om AI-investeringen bewust te beoordelen, vergelijkbaar met reguliere investeringen. Belangrijke aandachtspunten zijn:

Terug naar JARENLANGE EXPERTISE

1. Stem je AI-investeringen af op je strategie

AI moet bijdragen aan zowel korte- als lange-termijndoelen. Koppel initiatieven aan de organisatiestrategie, zodat een goede afweging tussen initiatieven gemaakt kan worden en fragmentatie van middelen wordt voorkomen.

2. Toets de realistische haalbaarheid

Toets of de organisatie beschikt over voldoende data, expertise en infrastructuur. Zijn er praktische beperkingen? Stel vast of het voorstel hierin voorziet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan personele kennis.

3. Analyseer kosten en baten kritisch

Vergelijk de investeringskosten met de verwachte opbrengsten. Hoe snel verdien je de kosten terug en wat is het beoogde rendement? Beoordeel daarbij de verwachte opbrengsten kritisch met het oog op de haalbaarheid.

4. Beheers risico’s en volg wetgeving

Toepassing van AI kent risico’s; enig begrip van de werking van AI is vereist om deze goed in te schatten. Vanaf 1 augustus 2024 is de EU AI-verordening van kracht met strenge regels rond transparantie en gegevensbescherming. Zorg dat jouw AI-project compliant is om reputatieschade en boetes te vermijden.

5. Begin klein en schaal bij succes

Denk groot maar begin klein. Test AI-oplossingen kleinschalig en schaal op na succes. Hiermee beperk je risico’s en vergroot je de kans op impactvolle resultaten.

6. Laat je niet verleiden door de hype

Investeer in AI vanwege de strategische meerwaarde, niet vanwege de trend. Zorg dat de investering een optimale bijdrage levert aan je organisatie.

Conclusie

AI is geen hype, maar een nieuw middel. Beoordeel investeringen daarom kritisch en zorg dat deze aansluiten bij je strategie. Dat geëxperimenteerd wordt binnen de organisatie met AI is daarbij wel essentieel om eventuele kansen niet te missen!