Terug naar JARENLANGE EXPERTISE

De column van Max in CM

Jezelf kennen: hoe belangrijk is dat eigenlijk om succesvol te kunnen zijn als controller? Vaak wordt gedacht dat het beschikken over de juiste kennis en vaardigheden voldoende is, maar niets is minder waar. Inzicht in je eigen gedrag en drijfveren – en dat van de ander – is van even groot belang om effectief te kunnen functioneren.

Voor wie dat misschien wat vaag vindt klinken, geef ik een voorbeeld. Stel, je bent controller bij een ziekenhuis en constateert dat de verpleegafdeling het budget overschrijdt. Je gaat in gesprek met de betreffende manager, maar die is niet geïnteresseerd in de cijfers die je laat zien, hij wil mensen genezen. Er ontstaat irritatie bij beide partijen, de communicatie verloopt steeds moeizamer en uiteindelijk wordt het gesprek beëindigd zonder elkaar te begrijpen en tot een oplossing te komen. Conclusie: de organisatiedoelen worden zo zeker niet gediend, om over de onderlinge verstandhouding nog maar te zwijgen. Jammer en onnodig ook.

Hoe het anders kan? Het begint met weten waarom je jezelf op een bepaalde manier gedraagt en wat je drijfveren zijn: waarvoor kom je ‘s morgens je bed uit, wat geeft energie? Het DISC-model, een gedragsanalysetool, geeft daarin inzicht. Kort gezegd is er een verdeling in vier kleuren die staan voor vier gedragsstijlen. Rood staat voor Dominant, geel voor Invloedrijk, groen voor Stabiel en blauw voor Consciëntieus, samen vormen die eigenschappen de beginletters van het woord DISC.

Natuurlijk is niemand het een of het ander, iedereen heeft een primaire, secundaire en tertiaire kleur met de daarbij behorende kenmerken. Rode mensen bijvoorbeeld zijn gericht op resultaat, gaan confrontaties niet uit de weg en hebben de stip op de horizon duidelijk, blauwe mensen zijn rationeel, van de goede voorbereiding en spitten een contract minutieus door, gele mensen lezen juist niet die zes kantjes van een contract, zijn enthousiast en optimistisch, en groene mensen zijn stabiel, houden van harmonie, en zeggen snel ‘ja maar, wat als…’

Kortom, de controller die weet wat zijn gedragsstijl en drijfveren zijn functioneert succesvoller. Zeker als hij ook de gedragsstijl van de ander kan herkennen en daarop kan acteren. Hij kan beter verbindingen maken tussen mensen en sneller tot oplossingen komen. Dat leidt tot een efficiëntere samenwerking, minder uitval van medewerkers en meer invloed van de controller zelf op de organisatie als het gaat om het behalen van groei en het verbeteren van de resultaten. Wie wil dat nu niet?

Deze column is geplaatst in CM:2 2018

Voornaam*
Achternaam*
Velden met * zijn verplicht
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
max-de-klerk

Max de Klerk

Sectorleider Bedrijfsleven

0648981017