Terug naar JARENLANGE EXPERTISE

Door corona zijn het in alle opzichten roerige tijden, dus ook voor ondernemend Nederland. Waar bijvoorbeeld webwinkels qua omzet door het plafond gaan – het CBS berekende dat het aantal online bestellingen met 55% groeide het afgelopen jaar – staat de horeca het water aan de lippen. De verwachting is dat in 2021 bedrijven omvallen, maar ook dat er een fusie- en overnamegolf aankomt. En dan komt de waardebepaling van de organisatie aan bod.

De waarde vaststellen

Voor het vaststellen van de waarde zijn verschillende methodieken die grofweg te verdelen zijn in vijf groepen. Als eerste de activa/schulden-manier, ofwel de ‘achterkant van een bierviltje’-methode. De inkomsten optellen en de schulden ervan aftrekken. Een private investeerder gaat over het algemeen liever voor de winst/verlies-methodiek. De multiple-manier sluit goed aan bij een homogene sector als de reis- of farmaceutische branche: alle winsten van de hele sector over een langere periode optellen, en daar rolt dan een getal uit. Bij de niet-homogene sector, denk aan de kleine aannemer met zes man personeel versus de grote bouwbedrijven, past de discounted cash flow-methodiek (DCF) goed. Per bedrijf erin duiken en in kaart brengen hoe en wat.

Is er één waarheid?

Stel, een organisatie in de farmaceutische sector heeft 1 miljoen euro aan activa, 100.000 aan schulden, een brutomarge van 800.000, een nettowinst voor afschrijving, belasting, rente, et cetera (ebitda) van 150.000, en een nettowinst van 50.000. Een transactie gebaseerd op activa/schulden zorgt voor een waardering van 900.000. Als we kijken naar vier keer de winst, dan is dat slechts 200.000. Een multiple op basis van eigen vermogen/ebitda komt nog lager uit, dat is 168.000. De waardering volgens DCF zou 312.000 zijn. Dus… wat is het bedrijf nu waard? 168.000? 900.000 euro? Of iets ertussenin? Ze zijn allemaal een versie van de waarheid.

Variabelen

De waarde van de organisatie bepalen doe je niet zomaar even, dat is een specifieke tak van sport. Het is verstandig om daar een professional voor in te schakelen, net zoals je bij de aan- of verkoop een huis een makelaar inschakelt. Omdat die de specialistische kennis heeft. Maar ook dan is het belangrijk dat je als controller de vinger aan de pols houdt. Want binnen de methodieken zijn er weer variabelen.

Significant verschil

Zo heb ik meegemaakt dat bij een overname de Amerikaanse rentevoet werd gehanteerd in plaats van de Nederlandse. Onlogisch, want het was een Nederlands bedrijf. Maar erger was dat er 2% verschil in die rentevoet zat. Dan heb je het uiteindelijk over een significant verschil in de waardebepaling. Op het overnamebedrag van 6 miljoen euro zorgde dat voor een verschil van 96.000 euro. Tel uit je winst, of eigenlijk je verlies!

Het inzetten van de goede methodiek is dus van groot belang. Check bij een overname of fusie goed of dat, én de variabelen die gebruikt worden door de adviseur, wel van toepassing zijn op de eigen organisatie. Ik zeg: controller, blijf er bovenop zitten, dat kan een hoop geld schelen.

Meer weten over fusies en overnames? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Voornaam*
Achternaam*
Velden met * zijn verplicht
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.