Veel grote(re) organisaties werken inmiddels met e-facturatie. E-facturen ‘reizen’ digitaal van het ene naar het andere automatische softwaresysteem en worden elektronisch verwerkt. Handmatig werk behoort tot de verleden tijd. Zover zijn kleinere organisaties vaak nog niet. Dat komt mede omdat er minder transacties en dus minder facturen te versturen zijn, de kosten voor een geavanceerd softwaresysteem hoog zijn, en mensen nu eenmaal graag vasthouden aan wat ze kennen.
Tussen alles handmatig doen versus alles automatisch ligt het digitaliseren van het factuurproces. Daarvoor maak je gebruik van boekhoudsoftware. Laat ik beginnen met wat dat – na een zorgvuldige implementatie – de organisatie oplevert:
Prachtig en belangrijk, maar het gaat om meer dan het optimaliseren van financiële werkprocessen. Medewerkers zijn regelmatig bang dat hun baan verdwijnt, maar die angst is in de kern ongegrond. Een gedigitaliseerd factuurproces maakt het werk voor de medewerker leuker, interessanter en biedt volop kansen. Mensen kunnen zich ontwikkelen en doorgroeien. Zij kunnen hun kennis van administratieve processen inzetten – weten hoe het in de basis werkt, waar fouten kunnen ontstaan, waar informatie vandaan komt – om zich te ontwikkelen als financial, misschien wel tot controller.
Het is belangrijk om in de rol van controller mensen mee te nemen bij de digitalisering van het factuurproces. Benoem de voordelen ervan, maar schenk ook veel aandacht aan de kansen die het werknemers biedt. Geef ze een zetje en biedt ze ondersteuning om zich te ontwikkelen. Dat zorgt voor meer draagvlak en loyaliteit. En misschien wel voor een nieuwe collega in de toekomst.