Wie denkt dat na disruptieve gebeurtenissen zaken weer vanzelf terugkeren naar ‘het oude’ zit er flink naast. Hoe langer het duurt, hoe ingrijpender de veranderingen. COVID19 levert problemen op, zo wordt contact met collega’s en klanten lastiger. Tegelijkertijd ontstaan er echter ook mogelijkheden en nieuwe inzichten.
Binnen organisaties hebben ingrijpende gebeurtenissen onontkoombaar ook gevolgen. Aan de ene kant wil je je doelstellingen blijven nastreven en aan de andere kant wil je de veiligheid van medewerkers, klanten en stakeholders zo goed mogelijk waarborgen.
Overheidsmaatregelen en eigen beleidsrichtlijnen maken dat er op een andere manier gewerkt wordt dan voorheen. Anders werken maakt ook zaken zichtbaar. Overleggen op de traditionele manier kan deels ook anders, of blijkt zelfs volledig overbodig. Het levert geen bijdrage (meer) aan het resultaat. Daarnaast blijken er nieuwe overlegvormen te zijn, die wel zeer efficiënt en effectief zijn. Hieronder een driedeling die wij bij al onze klanten tegenkomen.
Over het algemeen blijken veel processen prima. Aanpassingen zijn regelmatig wel nodig. Vanwege het beperken van klantcontact verdwijnen bij veel organisaties de kasprocessen. Betaalverkeer wordt geheel gedigitaliseerd. Daarnaast worden ook processen met hardnekkig papiergebruik onder de loep genomen en werkzaamheden daarbinnen verdwijnen. Op zich zijn de betreffende processen goed, de vorm is dat niet altijd.
Thuiswerken is ‘de nieuwe norm’. Daardoor zie je collega’s soms langere tijd niet. Dat vraagt het een en ander ten aanzien van het aangesloten blijven en betekent bijvoorbeeld dat:
Ook hier betekent anders en/of thuiswerken dat een aantal zaken duidelijk wordt:
Bovenstaande geeft aan dat er in tijden van onvoorziene gebeurtenissen niet alleen in de omgeving zaken veranderen, maar dat ook binnen de eigen organisatie gekeken moet worden waar zaken beter kunnen, wil je als organisatie overeind blijven.
Schrijf je in!