Begin april is het weer zover, de dVi kan weer ingevuld worden. Vaak wordt hier binnen financiële afdelingen niet reikhalzend naar uitgekeken, na de afronding van een jaarrekening die veel energie heeft gevergd. Alle woningcorporaties hebben 3 maanden de tijd om hun verantwoordingsinformatie in te vullen. Bovendien kunnen in het dVi portaal dit jaar ook de gegevens voor de Aedes-benchmark ingevuld worden, wat mogelijk wat meer werk oplevert voor de deadline van 30 juni.
De dVi is een uniform document dat ingevuld wordt door alle toegelaten instellingen. Middels de dVi leveren woningcorporaties op uniforme wijze hun jaarcijfers en overige verantwoordingsgegevens over het voorgaande jaar aan. Veel van deze gegevens komen uit de jaarrekening, die echter bij veel woningcorporaties nog niet klaar is op 1 april.
Maar, geen nood, veel hoofdstukken komen ook niet uit de jaarrekening. De bezitstabel uit hoofdstuk 2 kan, als het ERP-systeem goed ingericht is, meteen bij het openen van het portaal ingevuld worden. Ook zijn vaak gegevens uit andere hoofdstukken bekend zoals het passend toewijzen, de personele bezetting, de WNT, de huursom en het treasury hoofdstuk. Mochten er tussentijds mutaties plaatsvinden, kunnen die nog eenvoudig aangepast worden.
Het opstellen de jaarrekening is een arbeidsintensieve klus voor de financiële administratie van een woningcorporatie, die vaak start in december en eindigt in mei. In de eerste maanden van het jaar wordt er dan minder aandacht geschonken aan de rapportages over het huidige jaar. De focus van het team is volledig gericht op de jaarrekening. Als financiële professional van Hofmeier draag ik in deze drukke periode graag een steentje bij door deze tijdrovende verantwoordingsinformatie in te vullen, zodat de financiële afdeling zich volledig kan richten op het tijdig afronden van de jaarrekening. Ook kunnen, doordat ik de eigen medewerkers hierdoor kan ontlasten, de dagelijkse werkzaamheden door blijven gaan en kan gezorgd worden dat er geen achterstanden ontstaan in het huidige jaar.
Een prettige bijkomstigheid is dat wij bij Hofmeier ervaren mensen in dienst hebben die bij het invullen van de dVi onvolkomenheden in de jaarrekening tijdig kunnen signaleren en advies kunnen geven. Soms loop ik ook nog wel eens tegen items aan waarop ik geen antwoord heb, maar dan kan ik terugvallen op de enorme gezamenlijke kennis van mijn collega’s. Zodat het product nog bijgestuurd kan worden voordat de RVC zijn handtekening zet onder de jaarrekening. Een frisse externe blik is goud waard om tot een goed financieel product te komen!
Zelf doe ik dit werk al jaren met veel plezier, het geeft mij altijd weer voldoening om de werkzaamheden juist en tijdig af te ronden. Ik heb de dVi in de jaren af zien slanken, vele vragen worden niet meer gesteld.
Qua automatisering is het document ook vooruitgegaan, in het verleden moest er 5 voor 12 nog wel eens een koerier aan te pas komen, maar tegenwoordig gaat alles digitaal. Maar toch blijft het elk jaar weer een “grote hobbel” die net als bijvoorbeeld de aangifte verhuurdersheffing en de dPi door onze ervaren professionals genomen kan worden. Vaak is er niet voldoende mankracht binnen de organisatie van een woningcorporatie om dit op te vangen. Hofmeier kan hier goed in ontzorgen.
Omdat ik mij volledig kan concentreren en daarmee het team van de woningcorporatie uit de wind kan houden, kan ik tevens een inzichtelijk dossier opstellen voor de controle door de accountant. Comfort bieden aan de accountant is belangrijk voor het verloop van een controle. Een spil zijn tussen aan de ene kant de klant en aan de andere kant de accountant is elke keer weer een geweldige uitdaging.
Adrie van der Linde
Wilt u meer weten over de verantwoordingsinformatie? Neem dan contact op met Godert Diepenhorst .
Schrijf je in!