BI-Tooling I Column CM I Michael Erhardt
Excel is misschien wel een van de meest gebruikte, meest geliefde én meest gehate producten ter wereld. Zo, dat is eruit. Het is gemakkelijk en heeft veel mogelijkheden, maar is niet bedoeld voor complexe zaken. Toch is het in veel organisaties Excel de basis voor rapportages. Ook bij een organisatie waar ik ‘over de vloer’ kom en waar continu nieuwe producten worden ontwikkeld en geproduceerd. Om een goede riskmatrix te kunnen maken is het essentieel op voorhand snel te kunnen zien hoeveel spelers er in de markt zijn, hoe groot de markt is, of er interesse is en hoeveel procent markt je realistisch gezien kunt bemachtigen. Die gegevens werden tot voor kort uit meerdere databronnen ‘geplukt’ en verzameld in Excel. Omslachtig, tijdrovend, met een grote kans op fouten en dus onbetrouwbare informatie.
Oeps, foutje
Om ‘oeps, foutje’ te voorkomen – fouten die verstrekkende gevolgen kunnen hebben overigens – moet dat anders. Het kán ook anders: met business intelligence tooling (BI). Dat begint met een plek waar je als organisatie alle data bij elkaar zet, structureert en koppelt: een datawarehouse. Vervolgens kun je met de juiste BI-tooling data visualiseren met behulp van dashboards. En, het belangrijkste, data omzetten naar informatie. Want aan data alleen heb je helemaal niets. Met bij wijze van spreken drie muisklikken weet je meer dan voorheen met twintig muisklikken.
Mooi, maar: hoe dan?
Dat klinkt mooi, maar hoe kies je de juiste BI-tooling? Dat begint met bepalen waar je de verzamelde data voor wilt gebruiken: interne rapportages, productbeoordeling of benchmarking? De volgende stap is inventariseren welke data je al tot je beschikking hebt. Is dat allemaal duidelijk, dan is het slim om een specialist in te schakelen die mee kan denken. Ga samen aan tafel zitten met stakeholders vanuit verschillende hoeken: controller (financiële informatie), MT-leden (beslis- en stuurinformatie) en sales (marktinformatie). Laat je goed informeren, stel vragen, leg je wensen op tafel en verbreed je informatiespectrum.
Van theorie naar praktijk
Van start tot implementatie neemt tussen de drie en zes maanden in beslag. Neem hiervoor de tijd! Na die periode is de basis ‘opgetuigd’. Wie denkt een x-bedrag aan BI-tooling uit te geven en dan klaar te zijn, heeft het fout. BI-tooling is een ‘on going process’. Je begint en gaandeweg kom je erachter dat je meer wilt weten. Voortschrijdend inzicht. Schakel ook dan weer een specialist in, die investering betaalt zich terug in de dagelijkse praktijk. Denk aan tijdwinst, betrouwbaarheid, snelheid en een kwaliteitsimpuls voor de sturing en managementinformatie, zodat het MT de juiste beslissingen kan nemen. <
Michael Erhardt is Finance manager bij Hofmeier.
Dit artikel verscheen in cm: 2