Risicomanagement is cruciaal voor goed bestuur, ook in het onderwijs. Scholen staan voor uitdagingen die de kwaliteit, veiligheid en financiële stabiliteit kunnen beïnvloeden. Hofmeier biedt een praktische methode om risico's effectief te beheren. Dit artikel belicht deze aanpak en geeft een praktijkvoorbeeld van het identificeren, beoordelen en mitigeren van risico's.
Risicomanagement is het proces van het identificeren, analyseren, en beheersen van potentiële risico’s die de doelstellingen van een organisatie kunnen beïnvloeden. In de context van het onderwijs betekent dit dat scholen proactief moeten omgaan met factoren die het leerproces, de gezondheid en veiligheid, en de algehele schoolomgeving kunnen verstoren. Dit kan variëren van fysieke risico’s, zoals de veiligheid van schoolgebouwen en speelplaatsen, tot sociaal-emotionele kwesties zoals pesten.
Risicomanagement dient niet alleen om negatieve gebeurtenissen te voorkomen, maar speelt ook een cruciale rol in het versterken van de governance binnen scholen. Door risico’s tijdig te identificeren en te beheersen, kunnen scholen hun verplichtingen tegenover leerlingen, ouders, en personeel beter nakomen. Dit zorgt ervoor dat scholen niet alleen voldoen aan wettelijke vereisten, maar ook actief bijdragen aan een veilige en stabiele leeromgeving waarin leerlingen optimaal kunnen presteren.
Stichting Tabijn, een primair onderwijs- en kinderopvangorganisatie uit Noord-Holland vroeg Hofmeier om een risicorapport uit 2018 te actualiseren om bredere betrokkenheid en hoger risicobewustzijn te bevorderen. Tijdens een interactieve dag, gericht op het actualiseren van risico’s en verhogen van risicobewustzijn, werden medewerkers met beslissingsbevoegdheid betrokken. Een quiz stimuleerde discussies en bewustzijn.
Het uiteindelijke resultaat was een top 10 van risico’s, met een onderbouwing vanuit de betrokkenen zelf. Samen met onze adviezen en aanbevelingen heeft de organisatie het risicomanagement verder ingericht, inclusief passende maatregelen.
Dit praktijkvoorbeeld laat zien dat bepaalde risico’s, zoals het aantrekken en behouden van personeel, fluctuaties in leerlingaantallen, en de grilligheid van politieke besluitvorming, consistent terugkeren in de top 10. Tegelijkertijd wordt duidelijk dat de digitalisering van de samenleving steeds prominenter wordt, met risico’s zoals informatiebeveiliging, cyberrisico’s en sociale media-onveiligheid die hoger op de agenda staan en meer aandacht vereisen.
Het praktijkvoorbeeld van Hofmeier levert enkele belangrijke lessen op:
Risicomanagement in het onderwijs is cruciaal voor het waarborgen van een veilige, gezonde en ondersteunende leeromgeving. Door risico’s tijdig te identificeren, te beoordelen en passende maatregelen te nemen, kunnen scholen beter voorbereid zijn op onvoorziene gebeurtenissen en hun belangrijkste doelstelling – het bieden van hoogwaardig onderwijs – veiligstellen. De sleutel tot succesvol risicomanagement ligt in proactief en systematisch handelen, waarbij alle belanghebbenden betrokken zijn en voortdurend wordt gestreefd naar verbetering.
Scholen die behoefte hebben aan extra ondersteuning kunnen rekenen op de gestructureerde aanpak van Hofmeier om risico’s effectief te beheersen en de kwaliteit van risicomanagement te waarborgen.