Het onderwijs van morgen I Column CM I Roy de Werd
Het onderwijs van morgen, hoe ziet dat er eigenlijk uit? Ik zal u een geheim verklappen: dat weet ik niet. Sterker nog, dat weet waarschijnlijk niemand echt. Maar wat ik wel weet gezien mijn ervaring als Sectormanager Onderwijs, is dat de ontwikkelingen omwille van digitale mogelijkheden en dus de veranderingen snel gaan. De controller kan, of liever gezegd, moet daar een rol in spelen.
Digitalisering
Een robot voor de klas, machine learning, blockchain, een leraar die via Skype lesgeeft en niet meer fysiek voor de klas staat, virtual-realitybrillen. Het onderwijs digitaliseert in rap tempo en zorgt voor zoveel toepassingsmogelijkheden dat daardoor een verandering in de onderwijsbehoefte ontstaat. De eerste fase van ons leven brengen we voor een groot deel door in klaslokalen en collegebanken. Daar doen we kennis op en worden we gevormd. Het is dan ook zaak dat de digitalisering – samen met de daarbij behorende onderwijsvernieuwing – hoog op de agenda komt te staan. Niet alleen landelijk, maar ook bij de onderwijsinstellingen zelf, en dus bij de controller.
Zoeken naar de juiste verbinding
De controller kan een goede, organiserende, rol spelen in het meenemen van de onderwijsorganisatie in dit traject. Omdat hij als geen ander weet van financiële rapportages, meerjarenplanning, investeringsbehoeften, dienstverlening, en welke ontwikkelingen er spelen. Hij zit bovendien niet alleen aan tafel bij de bestuurder, maar ook bij de andere stakeholders, zoals de medezeggenschapsraad en collega’s werkzaam op de scholen. Goed nadenken over de toekomst van de organisatie en daaraan bijdragen, zit in zijn takenpakket. Daarom is de business controller bij uitstek geschikt om te zoeken naar de juiste verbinding tussen dienstverlening, organisatieontwikkeling en bedrijfsvoering.
Gouden tip?
Er is geen gouden tip om deze verbinding in een handomdraai te realiseren. Verbinden doe je nu eenmaal niet in één keer. Wat er wel is, is de kennis en kunde van de controller die hij hiervoor kan inzetten. Niet in één gesprek, maar door continu de toekomst van het onderwijs aan de orde te stellen bij de stakeholders en op de agenda te zetten. Door ze te voorzien – en daar is de controller goed in – van relevante informatie en de juiste kaders met betrekking tot alle ontwikkelingen. Door ze te stimuleren om creatief en ondernemend te zijn en out of the box te denken en te handelen. Door samen de tijd en ruimte te nemen om te brainstormen. Een mooie rol, waarin je als controller bijdraagt aan het creëren van een breder landschap van ontwikkelmogelijkheden voor ieder individu. En daar worden we allemaal beter van!
Deze column is geplaatst in CM:3 2019